zondag 25 mei 2008

Duurtraining D1, 72.2 km, 2 uur 26 minuten, 30.9 km/u

Na wat heen en weer sms-en met Fred en een blik uit het raam maar besloten om nog wat verder te slapen. Vanavond zit ik weer in de nacht dus wat extra rust kan zeker geen kwaad. Het is ongeveer 8:50 als ik terug in bed kruip om nog een uurtje te slapen.
Eenmaal wakker en beneden aan het ontbijt regent het nog steeds en ik besluit vandaag maar niet te gaan fietsen en wat kracht te trainen op de crosstrainer. Een uur later ziet het er toch al weer een stuk beter uit, het is al een tijdje droog en zelfs de wegen drogen enorm snel op door de toch redelijk hoge temperatuur. Plannen weer gewijzigd dus, kleren aan en snel op de fiets. Normaal gesproken heb ik niet echt een probleem met regen maar leuk is anders natuurlijk. Vertrekken met regen daar heb ik echt een hekel aan, als het droog is bij het vertrek maakt het me verder niet echt veel uit of het nog gaat regenen. Op de planning staat een rustige training van 4 uurtjes in D1 zo`n 120 km dus. Om 12:20 klik ik in de pedalen, mijn vrouw en de kids zijn naar Hulst om nog wat inkopen te doen. Net als ik de brug van Sas over ben gaat de telefoon al, het is mijn dochter die zegt dat het weer al regent in Hulst. Ik zit al op de fiets zeg ik en hier is het nog droog. Ik vervolg mijn weg langs het kanaal richting de stoplichten van de tractaatweg. De eversdam op en zoals eerder deze week fiets ik naar Overslag. Ook moerbeke passeer ik en daarna ga ik op weg naar Koewacht. De wind is vandaag gelukkig eens aan de matige kant dus het gaat allemaal erg makkelijk. Net voor Koewacht begint het dan toch te regenen, het zag er al een tijdje flink dreigend uit maar het eerste uur heb ik het droog kunnen houden. Van Koewacht naar Heikant en daarna via Sint Jansteen naar Hulst. De wegen zijn echt flink nat en overal liggen flinke plassen. Het regent hier zo te zien inderdaad al wat langer. Ik fiets langs Morres wonen waar onze zuiderburen weer massaal zijn uitgerukt voor een dagje meubels kijken. Eenmaal voorbij Morres linksaf naar de stoplichten om daarna langs het lange fietspad terug richting Westdorpe te rijden. De snelheid ligt op dit stuk steeds rond de 35 km/u hartslag laag in D1 dus lekker rustig aan. Vlak voor Westdorpe even snel en plaspauze. Ik bestudeer de alles behalve heldere hemel en zie flinke donkere wolken hangen boven Sas van Gent.
Terug de eversdam op, rechtsaf en zo net als van de week door de polder richting Zelzate. De snelweg over en daarna weer over de visserverkorting richting de brug van Sas. Op de helling van de brug verlies ik geen snelheid en blijf rond de 29 a 30 km/u rijden, de hartslag stijgt slechts een aantal slagen meer niet en de benen voelen weer erg goed aan. Het ziet er nu echt heel dreigend uit als ik naar boven kijk maar eenmaal over de brug besluit ik toch nog even verder te rijden richting mijn vaste rondje in de polder. Zo zit ik steeds een beetje in de buurt van huis en kan ik snel beslissen om terug huiswaarts te keren. Ik ben zo`n 3/4 rond en het begint nu werkelijk te gieten. Ik stop en probeer even wat te schuilen onder wat bosjes maar dit helpt niet echt. Zo te zien gaat het nog wel even zo door met die regen, dus verder rijden en de laatste 5 km door de stromende regen richting huis. Het regende al hard maar op de vrijstraat gaat het zelfs nog harder dan hard regenen. Even wat harder doorrijden dus want dit is niet leuk meer. Gelukkig mijn oude schoenen aangetrokken vandaag, ze zijn echt doorweekt. Er staan 75 kilometer op de teller, de geplande 120 gaat dus niet lukken in dit weer en dat heeft ook totaal geen zin om in dergelijk weer te trainen. Het zit toch wel goed met het duurvermogen maar het blijft jammer dat ik de training vervroegd moet afbreken. Volledig doorweekt kom ik binnen, enkele minuten later zijn mijn vrouw en kinderen ook weer thuis. Je zat er net in zeker in dat slechte weer "yep helaas wel" Toch weer lekker gefietst en met een enorm gemak in D1 toch weer bijna 31 gemiddeld (30.9 km/u) gereden.

Geen opmerkingen: