maandag 9 juni 2008

Mergellandroute, 124.9 km, 4 uur en 20 minuten, 28.8 km/u

Na een etentje met familie vrij laat gaan slapen en om 7:30 gaat de wekker al weer. Mijn vrouw en kinderen gaan ook meer naar Limburg, mijn schoonvader en moeder staan namelijk op camping schoonbron in Schin op Geul. Uiteindelijk vertrekken we rond half tien.
Het is niet druk onderweg dus de reis voorloopt vlotjes.
Iets voor 12:00 klik ik in de pedalen en fiets van Schin op Geul richting Valkenburg.
Eenmaal aangekomen in Valkenburg fiets ik naar de voet van de Cauberg maar sla net voor de cauberg linksaf naar de daalhemmerweg.
Dit is een redelijk lange maar mooi lopende klim langs de steenkolenmijn. De eerste klim voelt eigenlijk nooit echt goed de hartslag stijgt al snel naar de 180 en echt in een lekker ritme kom ik nog niet. Boven aan de klim rechtdoor richting Bemelen waar de Mergellandroute begint. Ik kom wat verkeersregelaars tegen op de motor dus vermoed al dat er een koers gaande is. Niet veel later word ik tegemoet gereden en vrij bruut in de berm gedwongen door een auto die bij de koers hoort. Ik wacht dus maar even af in de berm en niet veel later komt er eerst een kopgroepje met een man of vier voorbij en wat later zoeft het peleton voorbij aan redelijke snelheid. Het blijkt een junioren wedstrijd te zijn. Ik kan weer op de fiets en vervolg mijn weg richting bemelen waarna ik linksaf sla, vanaf hier volg ik de bordjes mergellandroute. Er volgt een wat langere afdaling en daarna een korte klim (keunestraat) de kilometers die volgen richting Maastricht zijn over het algemeen vlak, ook ligt de weg twee keer opengebroken en wordt je een stukje omgeleid. Ik besluit toch gewoon rechtdoor te fietsen over het grind en moet af en toe van de fiets om niet ten val te komen. Ik heb dit stuk als eens gereden en ook toen vond ik dit maar een saai gedeelte van de mergellandroute. In Eijsden een stuk over de kasseien die er nog vrij goed bij liggen, aan het einde links en dan een korte klim met kasseien die er stukken minder goed bij liggen. Vanaf Mesch komen er gelukkig weer wat klimmetjes. Mescherberg, Bukel, Duivenstraat en Grensheuvel. In noorbeek de wolfsberg een korte klim van zo`n 500 meter maar er zit wel een stukje van 12 procent in. vanaf hier begin ik mezelf af te beulen. Ik fiets op een stevig tempo naar boven, onderweg kom ik een fietser tegen op een Scott CR1 en die besluit in mijn wiel te gaan hangen. Al snel volgt de Loorberg, de scott rijder heeft zich iets laten afzakken en ik begin aan de klim. Ik rij behoorlijk hard naar boven, net voor ik de bocht naar links indraai pikt de scott rijder weer aan. Het wat steilere stuk naar boven trap ik nog even flink door en hij blijft er nog net aanhangen. Ik gooi hem direct weer op het buitenblad richting de Camerig, de Scott rijder volgt nog even maar vind het dan blijkbaar wel genoeg. Ook op de camerig rij ik flink door en fiets even aan 188 hartslagen. Na de afdaling van de camerig moet ik volgens de mergellandroute linksaf maar ik fiets hier rechtdoor richting vaalserberg. Al snel rechtsaf om een stukje naar Belgie te klimmen richting gemmenich. Aangekomen in belgie draai ik om en volg dezelfde weg terug naar beneden. Daarna rechtsaf richting vaalserberg. De aanloop naar de vaalserberg is eigenlijk al een lange klim. Ik hoor wat aanlopen bij mijn fiets en stop even, het blijkt wat grind te zijn bij mijn achterrem. Ik stap terug op en klim verder en wordt gelijk gevolgd door twee andere fietsers. Een ontzettend gepiep en gekraak achter me, het hele stuk blijven ze in mijn wiel hangen. Omkijken doe ik niet, ik begin aan de klim van de vaalserberg als de piepende en krakende fiets me voorbij rijdt. Op zijn broek staat webtrainer.nl (is me bekend trainingsbegeleiding van Adrie van Diemen) Ik fiets verder op mijn eigen toch redelijk hoge tempo en de fietser blijft op zo`n 20 meter voor me hangen. De andere fietser blijft heel de klim in mijn wiel hangen maar op het iets steilere stuk waar ik nog wat harder aanzet verliest hij wat terrein. Boven aangekomen bel ik even naar mijn vrouw die niet opneemt. Dan maar een sms-je om te zeggen waar ik zit. De benen zijn wel goed vandaag maar toch heb ik naar mijn gevoel niet echt een superdag vandaag. Het kan ook liggen aan de voorgaande klimmetjes want zoals ik al zei heb ik mezelf flink afgebeuld. Ook het gemiddelde blijkt later na 90 km (ff stoppen op de camping voor water bij te vullen) nog op 29.5 km/u te staan dus ook dat kan een oorzaak zijn van het minder goede gevoel. Van de vaalserberg via mechelen, Partij en Wittem (wittemerberg) richting de eyserbosweg. Zoals altijd loopt deze klim gevoelsmatig niet lekker. Ik fiets best een redelijk tempo want ik haal twee personen in die lijken stil te staan en de fietser in de verte wordt steeds groter. Op het steile stuk bovenaan heb ik de andere fietser bijna te pakken toch blijf ik het een enorme klote klim vinden die mij totaal niet ligt. Bovenaan fiets ik de fietser voorbij die nog hevig hijgend zit bij te komen. Nu richting camping schoonbron om mijn bidons op te vullen. Er staan 90 km op de teller, mijn vrouw heeft de bidons al gevuld. Ik pleeg nog een plasje en ga snel weer verder. De zon is nu eindelijk flink doorgebroken en het is gelijk een stuk warmer. Vanaf de camping gelijk richting de Keutenberg die opvallend veel voorbij wordt gereden door veel fietsers. De beentjes voelen goed en ik begin aan de klim zoals altijd staand op de pedalen op het eerste steile stuk tot het weer wat afvlakt. Boven aan de klim staan wat fietsers van een club elkaar te fotograferen bij het bord Keutenberg. Ze roepen nog: dat ziet er soepeltjes uit, denk bij mezelf zo ziet het er misschien uit maar zo soepel gaat het nu ook weer niet. Ik blijf de bordjes mergellandroute volgen en rij overal nog flink door. Bij Walem, Klimmen en Hulsberg moet er weer behoorlijk geklommen worden. Vooral het stuk naar klimmen is best een steil en lang stukje. Het beste lijkt er nu wel een beetje af te zijn want het klimmen gaat steeds moeizamer. Aangekomen in Schimmert keer ik om terug richting Valkenburg om zo weer terug naar camping schoonbron te rijden in Schin op Geul. Er staan net geen 125 kilometer op de teller. Gemiddelde nog steeds iets boven de 29 km/u volgens de polar (later helaas gecorrigeerd door de software) die de gemiddelde snelheid precies berekend aan de hand van tijd en afstand. 28.8 km/u volgens de software dus net geen 29. Toch erg tevreden over deze dag en erg goed getraind.

Geen opmerkingen: