zaterdag 21 juni 2008

Training Limburg, 118 km, 4 uur 9 minuten, 28,5 km/u

Om zeven uur uit bed en iets voor half negen vertrokken richting Limburg samen met mijn vrouw en de kids. Na aankomst in Limburg eerst nog een bakje koffie bij mijn schoonouders op de camping en iets voor 11 vertrek ik samen met mijn schoonvader op de fiets.
We rijden vanaf de camping naar Valkenburg naar de voet van de cauberg. Mijn schoonvader slaat daar linksaf de daalhemmerweg op en ik ga rechts de cauberg op. Ondanks dat de cauberg de eerste klim is loopt hij gelijk lekker en voor ik het weet ben ik boven. Vandaag heb ik besloten om iets rustiger te klimmen dan normaal om te kijken of ik een lekker ritme kan vinden om te klimmen tijdens de marmotte. Na de cauberg terug via de daalhemmerweg (afdaling) en via Valkenburg terug naar schin op geul. Daarna de gulpenerberg die ook lekker gaat, nu richting sweiberg. Op de sweiberg vind ik een lekker ritme en laat de hartslag stijgen tot zo`n 172 slagen normaal fiets ik hier ongeveer aan 180 slagen of iets meer maar dit voelt toch een stuk comfortabeler aan. Snelheid is zeker nog ok, na de sweiberg de loorberg waar ik ook weer iets rustiger klim dan normaal. Op de camerig hetzelfde verhaal iets rustiger maar ik fiets erg makkelijk naar boven en maak al fietsend een foto. Direct na de camerig naar de vaalserberg die de vorige keer niet zo lekker liep. Nu als een zonnetje en zelfs twee kransjes zwaarder dan de vorige keer toen ik waarschijnlijk te veel had gegeven op de loorberg, de camerig en het stuk naar gemmenich. Boven op de vaalserberg terug naar beneden via de belgische kant. De weg is echt enorm slecht op dit stuk, dat hij slecht lag wist ik wel maar normaal rij ik hier alleen naar boven tijdens de afdaling merk je pas echt hoe slecht de weg erbij ligt. Via gemmenich een klim terug richting de camerig. Ik beklim nu de andere kant van de camerig waar de polar op het steile stuk na de bocht naar links 16 procent aangeeft. Na de afdaling volg ik een tijdje de bordjes vijlenerbos om zo richting eys te rijden. De eyserbosweg wat ik zoals bekend geen lekkere klim vindt gaat nu eigenlijk helemaal niet slecht. Het gevoel is stukken beter dan de andere keren en ik kan ook hier wat zwaarder naar boven rijden als anders. Na de eyserbosweg de fromberg en na de fromberg de keutenberg. Deze keer ga ik de 29 achter eens niet gebruiken op de keut en schakel dus 39/26. De eerste jaren dat ik fietste deed ik eigenlijk niet anders maar nu ik een 29 heb schakel je deze nu eenmaal wat sneller. Ook op de 26 gaat het prima maar op de 29 loopt hij wel wat soepeler. Na de keutenberg terug naar valkenburg en via valkenburg terug naar schin op geul. Langs camping schoonbron rechtdoor terug naar de gulpenerberg maar nu langs de zijkant wat een kortere maar wel steilere kant is dan de klim langs het zwembad. Bovenop de gulpenerberg linksaf een steile afdaling opnieuw richting de sweiberg die ik nog eens wil beklimmen. Ook nu gaat hij ondanks dat ik nu wel al wat vermoeid begin te raken toch weer lekker. Boven aan de sweiberg keer ik om, om de klim af te dalen. Daarna linksaf via wijlre terug naar de camping. De tijd zit er op want we willen op tijd naar huis om naar devoetbal te kijken. Ik kom aan op de camping en mijn schoonvader is ook net terug van het fietsen. De dames zijn nog niet terug van het shoppen in Heerlen dus wachten we nog even lekker in het zonnetje. Daarna lekker douchen en terug naar Sas van Gent. Erg lekker gefietst vandaag en rustig beginnen is de les die ik vandaag geleerd heb. Gemiddelde is maar iets lager dan de vorige keer maar wel meer hoogtemeters.