dinsdag 5 augustus 2008

Beklimming col du glandon, 76 km, 3uur en 4 minuten, 24.8 km/u


Zaterdag 2 augustus
Col du Glandon


De geplande klim van de galibier gaat niet door vandaag, mijn schoonvader voelt zich niet echt goed en we zouden de galibier samen doen vanaf de kant van de lautaret. Besloten om de glandon nog eens te beklimmen in mijn eigen tempo. Iets over half elf klik ik in de pedalen op weg naar bourg d’ oisan en druk de stopwatch in bij de start van de marmotte. Tijdens de marmotte reed ik vanaf daar 1 uur en 49 minuten tot op de top van de glandon. Kijken of ik in de buurt kan komen van die tijd en het liefst nog wat sneller indien mogelijk. Op het eerste stuk staat er vrij veel wind dus ik moet flink door trappen om zo`n 35 a 36 per uur aan te houden. Aangekomen in allemont weer de stuwdam op, wat sneller als anders zo`n 17 a 18 per uur. Daarna het stuk over de stuwdam zelf en dan kan ik aan ongeveer 23 kilometer klimmen beginnen. De eerste 7 kilometer klimmen gaan redelijk daarna wordt het een drama. Ik heb vandaag een enorme slechte dag, zo`n dag in de polder kan al erg zijn maar nu hier in de Alpen is het gewoon verschrikkelijk als het niet gaat. De hartslag keldert naar beneden dat is al een teken dat ik niet fit ben, de 170 slagen haal ik gewoon niet meer terwijl ik normaal altijd makkelijk tegen de 180 slagen kan fietsen. Ik heb nog een lange weg te gaan, ik ken de klim nu intussen erg goed en ik word er niet echt vrolijk van als ik zie waar ik nu nog maar ben. Op deze manier wordt het een lijdensweg, de benen willen ook al bijna niet meer. De tijd van de marmotte daar denk ik al lang niet meer aan ik zal blij zijn als ik de top fatsoenlijk haal vandaag. Ondanks mijn dramatisch slechte dag haal ik nog wel wat andere fietsers in die het presteren om nog langzamer te fietsen dan mij en ik word verbazingwekkend ook nog steeds door niemand ingehaald. Ik fiets toch echt maar amper 10 per uur op de steile stukken en soms zelfs nog trager. 1 uur 49 is intussen gepasseerd en ik moet nog 1.5 a 2 km fietsen tot de top. Dat laatste stuk kronkelt nog vervelend omhoog. Eerst een stuk afdaling en dan het laatste stuk, ik fiets iemand voorbij op de racefiets met een rugzak op die in mijn wiel blijft hangen. Ongeveer 12.5 km/u fiets ik omhoog en tot 500 meter voor de top blijft deze man in mijn wiel hangen met rugzak en al. Dat kan toch niet, ik verhoog de snelheid met 1 a 2 km/u en na een flinke hijgpartij van de man moet hij op de laatste 500 meter toch lossen. Mijn hartslag stijgt intussen toch ook weer tot 182 slagen dat valt nog niet tegen en de snelheid loopt op naar 14 per uur. Nog even links de bocht om en het laatste stukje naar boven. Ik sta weer op de top na 1 uur en 55 minuten maar wat een drama op deze manier, flink kapot terwijl ik tijdens de marmotte echt enorm fris boven kwam en 6 minuten sneller was. Kan gebeuren weer een off day dus ……….. Ik wacht niet te lang boven trek mijn windstopper aan en begin rustig aan de afdaling. Er staat echt enorm veel tegenwind in het begin waar ik zonder mee te trappen maar 38 km/u haal. Al snel moet ik weer een stukje klimmen pfffff op mijn lichtste verzet klim ik rustig omhoog. Ik kan weer gaan afdalen, lekker op het gemakje. Na een paar kilometer afdalen word ik ingehaald door een jonge vrij lange Nederlander (zo te zien aan zijn zwart/witte Nefit outfit) dat doet me deze keer niets en ik volg hem op wat afstand zodat hij nog net in zicht is. Na een heel stuk afdalen volgt er weer een steil stuk omhoog van 12 procent. De jonge renner blijft maar achterom kijken of ik nog in de buurt ben. Dat had hij nou niet moeten doen, ik besluit ondanks mijn enorme slechte dag wat door te fietsen tot op zon`20 meter van hem en blijf daar lekker zitten. Ik laat hem al die tijd lekker voor me zwemmen, intussen heeft hij al ontelbaar keren omgekeken waar ik zit maar ik hou hem op 20 meter. Driftig staand op de pedalen zwoegt hij zichzelf naar boven zijn klimsnelheid is niet super want ik rij maar 10 a 11 per uur op dit stuk en verlies amper een meter. We zijn boven en storten onszelf weer naar beneden met enorm veel tegenwind. Ik volg hem gewoon in de afdaling waar de snelheid even oploopt tot 76.8 km/u waar we flink voor moeten bijtrappen. Voor we de stuwdam bereiken moeten we weer een klein stukje klimmen, hij lijkt er nu wel een beetje door te zitten op dit stuk naar boven en al snel fiets ik naar zijn wiel. Ik blijf heel even in zijn wiel hangen en op de stuwdam zelf fiets ik hem voorbij 38 a 39 per uur vol in de wind. Ik kijk opzij en ik begroet hem met hoi, wat beantwoord wordt door de jongeman. Tot in allemont wat maar een klein stukje is blijft hij op zijn beurt in mijn wiel hangen. Ik steek mijn hand uit en knijp in mijn remmen. Mijn windstopper met lange mouwen moet echt even uit nu, ik heb het bloedheet gekregen en prop hem snel in mijn achterzak. De jongeman fietst verder en uiteraard zie ik hem niet meer terug. Vanaf allemont fiets ik toch weer redelijk door naar de camping die ik na precies 76 kilometer op de teller bereik. Ik ben flink kapot en heb echt even de tijd nodig om bij te komen. En zegt mijn schoonvader, hoe ging het? Dramatisch !! echt een zeer slechte dag maar toch nog wel een behoorlijke tijd gereden hoor 1 uur en 55 minuten vanaf bourg d’ oisan net geen 25 gemiddeld over 76 kilometer. Achteraf toch wel tevreden dat ik heb doorgezet om de top te bereiken na een douche en wat rusten voel ik me toch wel weer ok.

5 opmerkingen:

Ton zei

Toch nog een aardige tijd ondanks het slechte gevoel. De ene dag is de andere niet, dat blijkt! In de bergen komt dat inderdaad dubbel zo hard aan.

Anoniem zei

Hoi genoffel, je heb het weer niet kunnen laten om toch fietsen he.
Maar in ieder geval mooie ritten weeral.Ik heb vanaf de vakantie niet meer gefietst.Veel thuis gewerkt en mijn fiets op onderhoud gedaan bij Serpentie.ga je nog fietsen van de week.Groeten Fred

Angelo Roelandt zei

Hoi Fred,

Als het weer het toelaat ga ik zeker nog fietsen. Van de week niet meer want morgen heb ik een feestje. Zaterdag rij ik weer een duurtraining van een paar uurtjes in D1 dat is lang geleden voor mij. Het verhaal van de glandon staat twee keer op mijn weblog zie ik. Ik kan het niet verwijderen anders ben ik de reacties steeds kwijt. Vreemd ??? maar het is niet anders. Groeten Angelo.

Anoniem zei

Hoi Angelito,laat me voor zaterdag dan iets weten .
Dan rij ik wel in D2 & D3 met je mee.Groeten Fred stundpiloot

Anoniem zei

Hoi genoffel,voor zaterdag zal het meerijden niet lukken.Heb met iemand afgesproken om met mijn aanhangwagen naar de stort te rijden.Groeten Fred