vrijdag 22 augustus 2008

Souplesse training, 48.1 km, 1 uur 30 minuten, 32 km/u (106 rpm)


Allereerst gisteren toch even geschrokken toen de informatie tot me kwam dat er een terugroep actie opgezet is voor alle Wolf SL voorvorken. Dit betekent dus dat mijn voorvork direct vervangen moet worden omdat de kans bestaat dat de stuurbuis zou kunnen breken. Amper twintig dagen geleden storte ik mezelf nog naar beneden met een gangetje van iets over de 76 km/u in de afdaling van de glandon gelukkig was ik me toen niet bewust van de mogelijke kans op het breken van de stuurbuis. Gelukkig goed afgelopen en een goede zaak dat er gelijk actie op ondernomen wordt om alle vorken terug te nemen. http://www.cervelo.com/wolfslrecall/default.aspx?lang=en Vanmorgen dus gelijk naar de dealer gebeld en direct netjes geholpen. De nieuwe voorvork in dit geval een Easton EC90SLX (zie foto links) is intussen besteld door de dealer (in mijn geval in Goes). Ik word terug gebeld als de voorvork binnen is en dan maken we een afspraak om de vork daadwerkelijk te vervangen. De voorvork is met zijn 295 gram zelfs nog lichter dan de wolf vork en hij schijnt ook wat meer comfort te bieden. We zullen zien of het rijgedrag van de Easton anders is dan met de Wolf SL. Ondanks dit mindere bericht heb ik toch getraind vandaag, misschien niet erg slim maar ik kan me niet voorstellen dat mijn vork net nu gaat afbreken. Het blijft echter een risico dus ik hoop zeker dat de easton er volgende week inzit. Een toertocht met hoge snelheden en slechte wegen doe ik nu maar even niet. De training van vandaag dan ....... Iets na kwart over tien stap ik toch wat onzeker op mijn fiets en het verhaal van de voorvork spookt nog wel even door mijn hoofd. De bedoeling van vandaag is een souplesse training dus lekker licht rijden boven de 100 omwentelingen per minuut. Ik fiets vandaag dus op het binnenblad voornamelijk 39-15/16 en hou de trapfrequentie ruim boven de 100 omwentelingen. Door het grind op sommige stukken op mijn vaste rondje in de polder fiets ik maar weer richting watervliet. Dus weer via Philipinne over het lange smalle fietspad. Eigenlijk een ideaal stuk waar je constant een hoge trapfrequentie aan kunt houden omdat er amper bochten in zitten. Er staat niet zo veel wind vandaag maar op de heenweg heb ik in ieder geval wel wat tegenwind. Het gaat lekker, de handjes los boven op het stuur en lekker ronddraaien. De snelheid ligt overal zo`n beetje rond de 32 a 33 per uur en op sommige stukken nog iets harder. De hartslag hou ik netjes onderin de D2 zone dus ik kan redelijk rustig fietsen vandaag. Het is intussen half twaalf geworden als ik weer op mijn vaste rondje in de polder bij Sas van Gent beland en ik peddel nog steeds met dezelfde frequentie verder. Ik wil zeker anderhalfuur fietsen dus plak er nog een klein rondje aan vast in de polder alvorens ik terug keer richting huis. Om 10 voor twaalf fiets ik over de vrijstraat terug naar huis, mijn vrouw gaat de kinderen afhalen van school maar ik besluit ook maar om even naar school te fietsen om de kinderen af te halen. Aan school raak ik nog even in gesprek met een jongen uit de toerclub van Sas (weet zijn naam niet) die vraagt hoe de marmotte verlopen is. Hij is meer iemand van de korte afstand zegt hij me, twintig kilometer keihard rijden dat vind hij prachtig. Ik hou echt meer van de lange afstanden en eigenlijk vooral van lange afstanden met beklimmingen. Een uur of twee uur boven je omslagpunt knallen kan natuurlijk ook wel eens lekker zijn maar in de basis ben ik gewoon een duursporter. Dat was met lopen ook altijd zo, 5 km vond ik helemaal niks, minimaal 8 of 10 kilometer dan had ik pas lekker gelopen.

Geen opmerkingen: