donderdag 28 augustus 2008

Testrit met nieuwe vork, 47.9 km, 1 uur 28 minuten, 32.3 km/u


Vanmorgen dus eerst naar de dealer (Rabout in Goes) geweest om de vork om te laten wisselen. Het eerste wat opviel toen de doos open ging waar de easton inzat, was dat het tegen mijn verwachting gewoon een prachtige vork is als je hem in je handen hebt. Een enorme meevaller, erg degelijke vork en prachtig afgewerkt vooral de dropouts zien er erg goed uit. Toen hij in mijn fiets zat moest ik wel even wennen, de kleur is niet hetzelfde zwart als dat van het frame maar storend is het zeker niet. Ik ben dus enorm tevreden ook over de looks. Ook ben ik een centimeter dieper gaan zitten. op advies van de dealer de vork op dezelfde lengte af laten zagen voor het geval ik niet tevreden ben over de positie. De spacer boven op mijn stem verdwijnt dus als de positie ok is. Ook ben ik zeer tevreden over de snelle afhandeling van alle betrokken partijen, Veltec, Cervélo en Rabout hebben echt een zeer goede service verleend. Na thuiskomst eerst wat gegeten en daarna snel in mijn wielerkleding gesprongen voor een testritje. Dat ik een centimeter lager zit dat merk ik metteen, maar op het goed lopend asfalt merk ik nu niet direct echt veel verschil in het rijgedrag. Door de polder waar de wegen wat slechter liggen voel ik voor het eerst dat de vork inderdaad wat zachter aanvoelt dan de Wolf. Ik zoek ook nog even een kasseistrook op waar de Easton en ik aan moeten geloven. Kasseien is niet mijn ding maar het is tenslotte een testrit dus alles moet even uitgeprobeerd worden. Het is gelukkig maar een strook van zo`n 200 meter. Op de kasseien merk je het verschil goed, de easton biedt duidelijk meer comfort dan de wolf dus dat is mooi meegenomen. Ik ben zo bezig met mijn nieuwe vork dat ik bijna op de gril beland van een grote volvo die veel te hard komt aanrijden en mij over het hoofd ziet. Ik schrik me te pletter en de persoon in de auto ook want hij trapt keihard op zijn rem. Gelukkig had ik de weg niet overgestoken en was ik links van de weg blijven rijden anders was het wel een heel kort testritje geworden met de Easton. Is me eigenlijk nog nooit overkomen bijna een botsing dus de schrik zit er even goed in. Ik fiets verder en ga op zoek naar een stuk fatsoenlijk asfalt om ook even een sprintje te trekken. Het nieuwe fietspad langs het kanaal lijkt me wel een geschikt stukje, ze zijn net aan het werken op het fietspad naast Cerestar waar ik eigenlijk een stukje wilde sprinten richting huis maar het fietspad is geblokkeerd. Ik fiets door tot de blokkade en draai om. Dan maar een kort sprintje terug. Even op de pedalen, handen in de beugels en gas geven maar. Voor ik het weet zit ik vlak voor de bocht en moet ik flink in de remmen. Iets te kort stukje weg dus maar het voelde goed en ik zag even 55.6 km/u verschijnen op de polar. Helaas weer vergeten om hem op 1 seconden registratie te zetten in plaats van 5 seconden. Op mijn hartslaggrafiek staat namelijk 54.3 km/u maakt verder niets uit natuurlijk maar alle beetjes helpen. Volgende keer ga ik toch eens een mooi stuk weg op zoeken en maximaal sprinten, 60 per uur moet te halen zijn. Ik kijk op mijn stopwatch en zie dat het weer bijna tijd is om de kinderen van school te halen dus ik fiets nog een klein rondje en ga daarna richting school. Erg tevreden dus tot nu toe over mijn nieuwe Easton vork.

5 opmerkingen:

Henk zei

Goed om te lezen dat de nieuwe vork bevalt en dat alles zo soepel is opgelost!
En de vork misstaat absoluut neit bij de rest van de fiets!

Groeten,
Henk

Anoniem zei

Die nieuwe vork: had je een keus tussen de Easton en de 3T of werd jou de Easton als enige mogelijkheid aangeboden? Ik heb ook een R3-SL met de gewraakte Wolf SL vork. Ik ben geen fan van Easton en wil graag op mijn (duurbetaalde) fiets de 3T hebben (te meer ik eigenlijk helemaal niet wil wisselen van vork!). Kennelijk krijgen Benelux klanten alleen de Easton als keus, terwijl om ons heen (bijv. Duitsland) gekozen kan worden tussen 3T en Easton. Waarom dit onderscheid?

Angelo Roelandt zei

Hoi Jasper,

Ik was in eerste instantie ook niet echt blij toen ik hoorde dat we alleen de Easton aangeboden kregen. Nu de vork erin zit kan ik alleen maar zeggen dat het er toch gewoon geweldig uitziet. Is echt een zeer goede en ook mooie vork zeker als je hem in het echt ziet. We hebben op het forum van fiets.nl flink gediscuseerd over de recall actie betreft de keuze van de vork ook met veltec en zelfs met gerard vroomen van Cervélo zelf. Mede door deze discusies heb je nu wel de mogelijkheid om te kiezen tussen een Easton EC90 SLX of een 3T funda voorvork. De levertijd van de 3T is helaas niet bekend maar kan zelfs oplopen tot enige maanden. Je moet dan een verklaring ondertekenen dat je de Wolf SL niet meer gaat gebruiken tot die tijd. Doe je dat wel dan is dat volledig op eigen verantwoording en kan er niemand aansprakelijk worden gesteld als het toch fout gaat met de vork.

Anoniem zei

He Angelo,

Yes, ik heb inmiddels ook met Veltec gebeld en met LBS. Ik mag nu toch een 3T vork kiezen, heb inderdaad dat formulier toegesturud gekregen. Daarbij is mij te kennen gegeven dat wachttijd maanden kan zijn, en dat men er ook van uitgaat dat je in die periode niet meer rijdt. Das natuurlijk van de zotte. Lekkere actie hoor. Nou ja, ik ga toch maar voor de 3T vork, neem wachttijd voor lief (overigens werd mij bij nogmaals navraag meegedeeld dat wachttijd nu nog wel meevalt), maar blijf wel fietsen. Als ik nu meerdere fietsen had...(heb voor de aanschaf van de R3-SL mijn andere fietsen in het akder van fondsenwerven noodgedwongen verkocht...).

PS: op website Cervelo staan inmiddels alle nieuwe 2009 modellen. Ook een R3-SL met 3T Funda voorvork... De overige modellen: mwah, ik vind ze niet echt heel mooi (muv de S3: wat een beest!)

Angelo Roelandt zei

Hoi Jasper,

Goed om te horen dat je nu toch ook een 3T vork krijgt. De levertijd blijkt inderdaad erg mee te vallen. Op het forum heb ik al gelezen dat er mensen zijn die maar een week moeten wachten op de 3T. Dat valt dan wel heel erg mee. Succes in ieder geval met de vorkwissel. Inderdaad niet echt veel schokkende nieuwtjes bij Cervélo en de nieuwe kleurstellingen moet je eens in het echt gezien hebben om een goed oordeel te kunnen geven. Ik vind de S1 (soloist team) er in ieder geval wel al op vooruit gegaan. De S3 is een mooi machine, maar die olympische ringen hadden ze voor mij weg mogen laten.

Groeten,

Angelo