vrijdag 15 augustus 2008

Interval training, 41 km, 1 uur en 18 minuten, 31.4 km/u

Om half zeven pas gegeten en iets voor half acht klik ik in de pedalen voor een intensieve interval training. De aardappelen zitten nog wat dwars en zijn amper ingedaald dus als dat maar goed komt. Vanaf deze week ga ik mijn trainingen anders aanpakken dan voorheen. Ik ga nu meer intervallen om mijn snelheid wat omhoog te krijgen. In mijn schema voor de marmotte zaten uiteraard ook interval trainingen maar dit waren vaak langere blokken van vier of acht minuten tegen of op het omslagpunt. Nu ga ik het anders doen, de intervallen worden korter maar intensiever dus over het omslagpunt. Ik ga deze trainingen nu twee keer per week uitvoeren, bij meer dan twee keer per week verdwijnt het effect. Zo is er ook geen meerwaarde in het uitvoeren van 4 series of meer dan 4 sprints per serie. Het is veel effectiever om de sprints nog intensiever te maken. De intensiteit tijdens de sprints bepaalt het succes van de training, niet de hoeveelheid sprints. Uiteraard heb ik dit niet zelf verzonnen, het is een gegeven en daar ga ik me maar aan houden. Ik fiets weer richting Watervliet dat is een rondje van rond de 40 kilometer met wat langere stukken dan mijn vaste rondje in de polder. Ik fiets 15 minuten rustig een warming-up dus en daarna begin ik aan het eerste intensieve blokje van een minuut. Ondanks dat er vandaag niet echt veel wind staat heb ik op dit stuk toch wat tegenwind. De seconden tellen af, ik schakel flink wat tandjes bij en ga flink op de pedalen staan om mezelf op gang te krijgen. Al snel terug op het zadel in de racehouding en trappen maar, de snelheid schommelt tussen de 42 en 45 per uur de hartslag stijgt even naar 194 slagen dus ik ben blij als de minuut om is. Even schrikken vooral na de nachtdienst maar het is niet anders. Ik fiets 3 x 1 minuut over mijn omslagpunt en na elke minuut fiets ik 3 minuten rustig uit. Het tweede blok kondigt zich naar mijn gevoel al weer veel te snel aan maar het zal moeten. Weer op de pedalen en gaan met die banaan, de snelheid ligt nu iets lager zo`n 40 a 42 per uur maar dat ligt meer aan de weg die nog wat meer tegen de wind in draait dan aan mij. De hartslag stijgt weer mooi naar de 192 slagen, nog sneller dan verwacht kondigt het derde blokje zich weer al aan. pfff nou voorruit dan maar de snelheid nagenoeg gelijk aan het vorige blokje de hartslag is wel wat lager nu en haalt de 190 slagen niet meer. Nu een kwartiertje rustig rijden en dan nog een serie van 3 x 1 minuut over mijn omslagpunt. Heerlijk zo`n kwartiertje rust maar ook deze minuten vliegen voorbij en ik moet weer aan de bak. De wind is nu wat meer in mijn voordeel maar zeker niet vol in de rug. Opschakelen en gas geven, de snelheid is nu beduidend hoger als de vorige serie en loopt op tot 51.3 km/u en richting Hoek ga ik een rij auto`s voorbij waarbij sommige me wat verbaasd aangapen bij het passeren. De hartslag stijgt weer netjes naar de 192 slagen . Weer 3 minuten rust en dan het volgende blok. De snelheid ligt in dit blokje rond de 47 per uur de hartslag hou ik maar net boven mijn omslagpunt. Het laatste blok komt wat vervelend uit, bij Hoek waar het fietspad wat omhoog kruipt en meer op een hobbelehei (kermis attractie voor de niet wetende) lijkt dan wat anders. 42 per uur en op het laatst zakt de snelheid terug naar zo`n 38 km/u. De twee serie`s intervallen zit erop en ik fiets rustig richting huis. Ging niet echt super maar het is een begin, ik heb nog een lange weg te gaan betreft het intervallen en het verbeteren van mijn snelheid. Op de terugweg in de polder zit ik nog even vast achter een tractor en blijf er deze keer maar netjes rustig achter rijden. Hoe zal het de aardappelen vergaan zijn tijdens dit ritje, ik vrees dat ze nu flink in "de puree" zitten, verder gelukkig weinig last gehad van het late eten.

Geen opmerkingen: