zondag 16 november 2008

Tacx rustige duurtraining, 47 kilometer, 1 uur en 18 minuten


Eindelijk weer op de fiets, sporten is ongetwijfeld een verslaving dat merk je aan je lichaam als je dagen niets doet. Voorzichtig zeg ik tegen mijn vrouw dat ik een uurtje ga trainen op de tacx, ok zegt ze. Dat ging makkelijk dacht ik bijmezelf. Ze stond erop dat ik een week niet zou trainen en de week was nog net niet helemaal om. Ze heeft uiteraard gelijk ze was net als ik flink geschrokken vorige week. Ze weet wel dat ik het nu gewoon rustiger aan ga doen, deze keer ga ik echt luisteren (haha) Toch vertrouwd ze het blijkbaar niet helemaal want voor ik op de tacx zit zegt ze dat ze naast me komt strijken. Toch gezellig, normaal doet ze dit nooit maar een beetje controle is misschien niet weg in het begin. Ik selecteer een licht programma van 1 uur en 18 minuten, klik in de pedalen en al snel draaien de beentjes rond als vanouds. Ik het begin nog een beetje een lui gevoel maar ook dit gevoel verdwijnt gelukkig snel. Er zitten twee blokjes in die wat intensiever zijn maar de hartslag stijgt zeker niet naar onverantwoorde waarden. Plots twee korte pieken van over de 700 watt, wat is dat nu. Waarschijnlijk een kleine verandering in het stroomnetwerk. Alles staat hier tegelijk aan, strijkijzer, wasmachine, wasdroger, tacx, computer. Misschien dat het daar aan lag, het duurt overigens nog geen twee seconden maar wel ff een gek gevoel. In de korte intervalblokjes van 8 keer 20 seconden met tussenpozen van 40 seconden stijgt de hartslag nauwelijks van 160 naar 260 watt. Soms 1 a 2 slagen de benen voelen zoals altijd goed aan geen probleem. Na zo`n drie kwartier houdt mijn vrouw het voor gezien, ze zegt verder niets maar ziet dat ik gewoon rustig aan het fietsen ben. Na het intervalblokje is het nog zo`n twintig minuten aan weinig weerstand en na 1 uur en 18 minuten zit de training er weer op. Ik voel me erg goed, niks geen slap gevoel of duizelingen. Ik voel me gewoon weer al een stuk fitter. Lekker ff uitzweten, eten en daarna een verfrissende douche. De volgende training staat gepland voor dinsdag of woensdag. Woensdag ga ik in ieder geval weer naar de sportschool voor wat krachttraining. Ik hoop dat ik daar deze keer ook op mijn benen kan blijven staan.

1 opmerking:

Henk zei

Goed om te lezen dat je weer aan het trainen bent|!