donderdag 19 mei 2011

Eerste ervaringen Garmin Forerunner 305

Weinig geslapen na mijn laatste nachtdienst maar het was voor een goed doel. TNT post stond voor de deur met een pakketje. De Garmin forerunner 305 uitgepakt en onder de lader gezet en daarna toch nog maar drie uurtjes terug in mijn bed gekropen. Eenmaal wakker aan de slag met de Garmin. Geweldig apparaat, heel veel mogelijkheden en zeer gebruiksvriendelijk. Hier kan Polar echt niet aan tippen. Ik denk dat ik de forerunner ook ga gebruiken als fietscomputer als ik hem fatsoenlijk kan bevestigen op mijn FSA K-Wing stuur. Eventueel nog een cadans/speed sensor aanschaffen en dan is alles compleet. Maar goed in no-time alles ingesteld, display aangepast naar keuze, software geïnstalleerd en vanavond mijn eerste rondje gelopen met de Forerunner. Mooi groot display, wel een beetje een gek gezicht zo`n groot ding om zo`n smal polsje (haha) maar het werkt als een tierelier.

Lang geleden dat ik gesport heb met een hartslagmeter, de hartslagband heb ik niet gemist de gegevens wel want ik ben nogal voor de cijfertjes die achteraf uit zo`n ding rollen. Het was een mooie avond om te lopen en het lopen ging ook weer erg soepel. Rustig tempo gelopen hartslag tussen de 160 en 165 voor mijn doen is dat zeker tijdens het hardlopen geen hoge waarde. Op de fiets een maximale hartslag van 200 slagen per minuut. Geen idee wat mijn max nu is tijdens het hardlopen vroeger haalde ik regelmatig 210 slagen per minuut. Ik denk dat mijn max nu ook rond de 200 ligt. Binnenkort eens een stukje volle bak lopen maar eerst nog even rustig aan om blessures te voorkomen. Na 4 km aan een wat steviger tempo gelopen (500 meter) en ook dit ging zonder problemen. HF rond de 180 en dat voelde gewoon goed aan. Het lopen voelt weer aan als vanouds nu mijn bekken weer goed staat. Soepel en lichtvoetig net als vroeger. "Razende Roelandt" dat was mijn bijnaam in Curaçao toen ik bij de mariniers zat. Zo lichtvoetig als toen is niet meer haalbaar dat is duidelijk want ik loop ook tegen de 40 jaar aan maar ik heb waarschijnlijk van nature net wat meer aanleg voor hardlopen dan voor fietsen. Het bevalt me wel zo: fietsen, skeeleren, hardlopen en wellicht straks nog schaatsen kortom een "multi sportsmen" Rondje van 5.01 km ging vandaag in 22:54, 4:34 min/km, 13.1 km/u, max snelheid 16.2 km/u. Garmin Data

1 opmerking:

Anoniem zei

goed dat je verschillen de sporten doet, snelheid is nooit belangrijk,intensiteit daar gaat het om. tijdens een wedstrijd is dat anders dan ga je eigenlijk altijd te langzaam. de maxhartslag is sportspecifiek,met lopen gebruik je meer spieren dus meer zuustof nodig, moet je hart meer werk verrichten.Rustig trainen is belangrijk het vergroot je vaatbed capilarisatie( meer haarvaten naar de spieren) dus meer zuurstof, dat moet je ook onderhouden elke week een rustige duurloop