woensdag 25 mei 2011

Loper !! (8 km)

Een schitterende avond om te lopen. Rond 19:00 vertrokken voor een rondje van 8 km. Op zich rustig en heerlijk ontspannen gelopen. Wel warm !! maar daar hou ik wel van ik ben tenslotte warm weer getraind. Hartslag hierdoor wellicht iets hoger als normaal maar zeker niet schokkend hoog. Onderweg tegemoet gereden door een grote groep wielrenners. Ik hoorde ze roepen "LOPER" en ze gingen allemaal netjes aan de kant. "LOPER" ik ben een fietser hoor dacht ik bij mezelf. Maar goed ik kan ze geen ongelijk geven ik zat tenslotte niet op een fiets maar liep gewoon op een paar Nike schoenen. Mijn gedachten dwaalden verder af, lopen is ook machtig mooi !! Niet uit de wind zitten achter je fietsmaatjes, niet freewheelen, geen snelle ultra lichte fiets, geen 8 bar in de bandjes van je snelle hoge wielen maar volledig op jezelf aangewezen en niet afhankelijk van materiaal en andere prullen. Geen smoesjes of sterke verhalen, het ultieme afzien wellicht het mooiste wat er is als het op zelfvoldoening aankomt. Ik heb nog wel een aantal uitdagingen op mijn wishlist staan een soort van "try before you die" op nr 1 staat met stip nog steeds het lopen van een marathon en dat is al jaren zo maar vanwege steeds terugkerende blessures ben ik gestopt met lopen en begonnen met fietsen. Niet dat ik nu direct van plan ben om een marathon te gaan lopen maar er is weer een sprankje hoop om dit doel ooit eens te bereiken. Het is nu mijn zoveelste comeback op loopgebied maar deze keer voelt het beter aan dan ooit. Niet te vroeg juichen uiteraard en proberen om niet te hard van stapel te lopen (lastig voor mij) Eerst eens een goede 10 km proberen lopen, daarna 15 en dan eens aan halve marathon (in mijn dromen) Ik heb nu slechts 5 x gelopen en ik liep vandaag al 8 km op een vrij rustig tempo zonder problemen met mooie cijfers. Vooralsnog geen reden tot klagen !! Kijken of ik morgen nog steeds pijnvrij ben. 8 km in 37:21, 4:40 min/km, 12.9 km/u, HF 169. Garmin data Morgen lekker een dagje vrij dus als ik me goed voel ga ik nog een rondje skeeleren.

2 opmerkingen:

van den Abeele zei

Knap gelopen! Ik snap ook dat je jezelf eens goed wilt testen tijdens zo'n 8 km-loop, maar mag ik je toch nog een tip meegeven? Ik zie nl. dat je hartslag wel heel hoog is voor zo'n duurloop. Als je dit elke keer zo doet, dan verbruik je meer dan dat je opbouwt. Af en toe kan geen kwaad natuurlijk: om jezelf te testen en aan je snelheid te werken. Maar in de opbouwfase waarin je zit is het volgens mij verstandig om rustiger te lopen. Je hartslag in ieder geval onder de 150 te houden. Voor jou voelt dat waarschijnlijk zeer tegennatuurlijk en sloom, maar het levert je op termijn wel meer op; zeker als je je km's wilt uitbouwen richting de 15 en zelfs de 21 km.
Ik wil niet te betweterig overkomen, maar deze tip gaf iemand (die er écht verstand van heeft!!) aan mij een paar jaar geleden. En het heeft me toch wel veel opgeleverd (en vooral blessureleed bespaard).

Keep on the good work!

Angelo Roelandt zei

Hey Aschwin,

Bedankt voor de tip. Onder de 150 lopen zal inderdaad niet makkelijk zijn voor mij omdat ik nu eenmaal een hoge hartslag heb. Mijn zones liggen waarschijnlijk nog eens 5 a 10 slagen hoger dan tijdens het fietsen en die zijn al erg hoog. Over de 170 is inderdaad wel overdreven toch liep ik vandaag gevoelsmatig een lekker rustig tempo. Ik zal zeker tijdens de wat langere afstanden (meer dan 5 km) mijn best doen om een flink stuk rustiger te lopen. Is zeker niet betweterig Aschwin ik ben blij met elke tip vooral als het gaat om het voorkomen van blessureleed.

Groeten,

Angelo.