zondag 1 mei 2011

Bijna 40 km geskeelerd

Inge had me even afgezet met de auto onder aan de brug in Westdorpe. Vandaar uit de skeelers ondergebonden en rustig vertrokken tegen een super harde wind. Het duurde weer zeker 2 kilometer voor ik het gevoel weer te pakken had. Vreemd !! daarna ging het gewoon erg goed. Langs het kanaal richting mijn werk gereden om zo via de Finlandweg en een stuk terug langs de tractaatweg naar het fietspad te skeeleren richting absdale. Wel twee keer onder een slagboom moeten kruipen richting de Finlandweg. Een paar flinke lange stukken met een zeer harde tegenwind, pfff. Al lag de snelheid erg laag ik zat er wel lekker in en ik genoot met volle teugen van de strijd tegen de wind. Fietsers hadden het ook zichtbaar lastig. Heel langzaam haalde ik een zwaar bejaard stel in op de fiets. Ga ik nu echt zo traag? Was even vergeten dat zowat half Nederland rondrijdt op een elektrische fiets. Wel maf om te zien dat die oudjes toch zo`n 18 a 19 km/u tegen de wind in fietsen zonder al te veel moeite en ik maar stoempen op de skeelers :-) Eenmaal bij de rotonde zat het lange stuk tegenwind erop. Even een korte stop, wat gedronken en gegeten en mijn weg voortgezet.

De wind in de rug dat is weer een heel ander verhaal. Lange rustige slagen en niet geforceerd om hoge snelheden te halen. Gelet op houding/techniek en voor ik het wist stond ik terug op het kruispunt van Westdorpe. Het stuk terug richting de Finlandweg de wind weer vol op de neus daarbij een iets minder goede ondergrond dus dat was weer hard werken. Vanaf de Finlandweg liep het weer lekker wederom twee maal onder een slagboom gekropen en langs het kanaal terug richting de brug. Hier even 32 per uur, best hard op skeelers. Ik had afgesproken dat ik Inge zou bellen als ik terug was maar ik dacht laten we het gewoon proberen. Daarmee bedoel ik de helling van de brug afrijden en op tijd stoppen onderaan bij het kruispunt. In een reuze slalom naar beneden geskeelerd om de snelheid onder controle te houden en dat ging op zich prima. Laatste stuk ging best nog hard maar met de T-stop stond ik netjes op tijd stil om veilig over te kunnen steken. Endomondo overigens al uitgedrukt onder aan de brug dus in totaal toch zeker 40 km geskeelerd. Conditioneel totaal geen probleem. Gek genoeg wil ik mijn benen maar niet voelen tijdens het skeeleren ook niet als ik wat dieper ga zitten. Ook geen problemen met verzwakking van de enkels. Ik denk dat dit ook te maken heeft met mijn turnverleden. Wel een wat stijve rug en vermoeide voeten that's all. Zeer tevreden en erg goed naar mijn zin gehad. Echt een prachtige sport !! Op naar de volgende skeelerrit. Vanavond weer al werken in de nachtdienst lekker is dat zo`n volledig weekend werken. Endomondo ritgegevens

6 opmerkingen:

Ronald van Schaik zei

Hey Angelo, In het Zwarte Woud zag ik nog 2 langlaufers(op wieltjes)die de Wiedener Eck beklommen, is dat geen mooie uitdaging voor je? Eèn langlaufer ging met de schaatsbeweging omhoog, gaaf om te zien en superzwaar lijkt me!

Groeten van Ronald

Angelo Roelandt zei

Hey Ronald,

Ik heb zelf al eens een langlaufer de Alpe d' huez op zien gaan. Heb dat toen zelfs nog gefilmd. Respect voor de beste man maar ik hou het naast het fietsen voorlopig bij skeeleren en in de winter hoop ik fatsoenlijk te leren schaatsen.

Groeten,

Angelo.

Anoniem zei

Dat zijn al serieuze afstanden die jij skeelert! Ik merk bij mezelf dat mijn benen en conditie het probleem niet zijn; maar de spieren in de onderrug gooien nog een beetje roet in het eten wat betreft de afstand. Moet jij na een kilometer of twintig niet heel vaak je rug strekken?

van den Abeele zei

Was een bericht van mj... Groet, Aschwin.

Angelo Roelandt zei

@Ashwin Had ik tijdens de eerste skeeler ritten ook veel last van. Gaat nu al veel beter. Af en toe strek ik wel eens onderweg vooral na een lang stuk tegenwind. Echt last heb ik niet meer van mijn rug tijdens het skeeleren. Nu "the day after" voel ik mijn onderrugspieren wel behoorlijk maar dat is alleen maar goed. Spieren moeten getraind worden. Ik krijg steeds meer respect voor marathon schaatsers !!

Groeten,

Angelo.

van den Abeele zei

Aha, goed nieuws!