donderdag 29 september 2011

Interval Finse Piste Ertvelde

Na een tip van Jan Gowy heb ik vandaag de finse piste in Ertvelde opgezocht om een interval te lopen op zachte ondergrond. Slechts 10 km rijden met de auto dus dat is nog goed te doen. Eenmaal aangekomen bij sportcentrum Hoge Wal werd het snel duidelijk waar de finse piste lag. Veel bedrijvigheid en genoeg lopers dus loopschoenen aangetrokken en begonnen met de warming-up. Warm was het al pfff, erg warm zelfs en na de eerste stappen op de finse piste voelde ik de dempende werking van de zachte ondergrond. Het loopt heerlijk maar wel een stuk zwaarder dan op de weg of in het bos naar mijn gevoel. Ik had geen beste dag maar ik heb mijn interval toch netjes afgewerkt maar het ging wel zeer moeizaam vandaag. Slecht plan om de snelheid aan te houden die ik gewend was op de weg. 14 per uur tijdens de 1000 meter intervallen ging op den duur erg zwaar dus de laatste twee series wat trager gelopen. Achteraf gezien bleef de hartslag ook dan vrij hoog. Volgende keer op het schermpje kijken met de hartslag en op hartslag lopen nu zag ik enkel afstand en snelheid.Onderweg kom je ook een paar obstakels tegen in de vorm van trapjes en dat is mooi meegenomen. Ook een mooi parcour voor een langere duurloop want de omgeving is prachtig groen. Ik heb zeker geen hekel aan rondjes lopen en van het lopen op zo`n finse piste wordt je volgens mij beresterk en voorkom je blessureleed. Na elk rondje loop je 20 meter over de weg dan voel je het verschil echt enorm wat de demping betreft. Na mijn laatste duurloop voelde ik wel weer wat irritatie aan mijn scheenbenen dus is het misschien verstandig om de weg even te vermijden en het bos en de finse piste op te zoeken voor mijn duurlopen. Kijken of ik dit praktisch kan inrichten want vanuit huis lopen is wel een stuk handiger natuurlijk. Gevoelsmatig een zware training maar wel gaaf om over de finse piste te hobbelen. 8 km, 38:46, 12.4 km/u, 4:51 min/km, HF 171 Garmin details

Interval:
1000 m - Warming-up - 10.9 km/u - HF 148
200 m - 16.2 km/u - HF 173
200 m - 11.3 km/u - HF 168
200 m - 15.3 km/u - HF 174
200 m - 11.3 km/u - HF 170
200 m - 16.7 km/u - HF 175
200 m - 11.4 km/u - HF 172
1000 m - 14.2 km/u - HF 179
400 m - 10.8 km/u - HF 168
1000 m - 13.8 km/u - HF 179
400 m - 10.7 km/u - HF 172
1000 m - 13.3 km/u - HF 179
400 m - 10.7 km/u - HF 172
1000 m - 13.3 km/u - HF 180
600 m - Cooling down + rondje uitgewandeld

Ik had het echt knetterheet onderweg en na afloop. Na de douche ben ik dan ook naar Zaman in hulst gereden om een loophempje + broekje van Nike om prettiger in deze zomerse omstandigheden te kunnen lopen. Ik ben nu al in een paar sportzaken geweest ook speciaalzaken betreft lopen en het valt me op dat het assortiment voor vrouwen vele malen groter is dan voor mannen. Zijn er dan echt zoveel meer vrouwen die lopen? Maar goed al bij al toch nog geslaagd en in Hulst wel een Small size loophempje kunnen scoren.

2 opmerkingen:

jan zei

jow Angelo
goed dat je de piste hebt ontdekt,ik heb vandaag een duurtraining afgewerkt onder het najaarszonnetje
meestal deel ik mn intervallen iets anders in, 1 rondje is 1800meter dus ik deel 1 rondje in 6 stukken en wissel af in 300m snelheid en 300m uitlopen 3 intervallen dus per rondje
ik probeer dit 3 rondes vol te houden ,dus 9 intervallen in totaal,met daarna nog 1800m loslopen.
betreft de loopkledij,....waar je ook veel loopkleding hebt is bij intersport Mariakerke, moet je maar eens googelen voor een adres,maar is makkelijk te vinden en is zeker de moeite.
ik probeer dit weekend nog eens richting ertvelde te rijden,..greetz Jan

Angelo Roelandt zei

@Jan Bedankt voor je berichtje Jan. Wederom bedankt voor de tip betreft intersport in mariakerke ik ga er zeker eens kijken. Mijn intervallen zijn wellicht meer gebasseerd op langere afstanden vandaar de intervallen van 1000meter. Jouw methode is waarschijnlijk nog wat meer gericht op snelheid. Ik loop de intervallen toch via de garmin dus moet me niet druk maken over het indelen van de rondjes. Moet zelf helaas een heel weekend werken. Heel misschien loop ik zondag nog een rustig duurloopje op de piste of in de bossen van wachtebeke. Alvast een goed weekend. Groeten Angelo.