woensdag 5 oktober 2011

Weersverandering !!

De bedoeling van vandaag was 5 km aan een stevig maar toch nog gereserveerd tempo lopen (14 per uur) dit om ff te testen hoe ik een 8 km wedstrijd in moet of kan delen. Omdat ik vandaag geen mogelijkheden had om op een zachte ondergrond te lopen heb ik mijn compressie kousen maar weer eens aangetrokken. Normaal gesproken loop ik zaterdag de Appelloop in Axel als ik uitgerust ben en als het weer niet te extreem is. Gewoon lekker als training ik train voorlopig te weinig op snelheid om echt voorin mee te kunnen lopen en dat is in principe ook niet de bedoeling met het oog op de marathon. Vandaag ging het in ieder geval echt voor geen meter, jeetje mina wat een kl*tegevoel. Een moeizame 5 km in 21:50 (13.8 km/u) dat is natuurlijk prutswerk. Totaal 7.54 km, 36:09, 12.5 km/u, 4:48 min/km, HF 176. Garmin details

Veel wind dat wel maar daar lag het niet aan. Het is goed mogelijk dat het aan de weersverandering ligt. Het is toch plots zo`n 10 graden koeler als enkele dagen geleden en ik had al een kwakkel weekend achter de rug. Doet me wel weer denken aan vroeger. Lopen is gewoon een zeer harde sport als het goed gaat dan kan je zowat heel de wereld aan maar als het niet loopt dan loopt het vaak echt voor geen meter en dan is het gewoon enorm afzien. Factor 10 tov fietsen, als je op de fiets een mindere dag hebt dan merk je dit uiteraard ook goed maar niet zo extreem als tijdens een rondje hardlopen. Ook mentaal gezien is lopen volgens mijn ervaringen en beleving zwaarder dan op de fiets je loopt lang op en over de pijngrens en je gebruikt nu eenmaal meer spiergroepen. Ik kan me wel voorstellen dat je bv op een marathon echt in topvorm moet zijn anders wordt het echt een helletocht naar de finish. Aan de andere kant dit is het mooie aan de loopsport lekker bikkelen daar krijg je juist een enorme kick van !! tijdens het lopen ben je meer op jezelf aangewezen op de fiets kun je nog eens freewheelen (niet trappen) of je verschuilen achter wat medefietsers tegen de wind, lopen moet je toch voornamelijk zelf doen anders houdt het gewoon op. Ik vind het in ieder geval een prachtige sport. Wel erg verslavend #endorphinejunkie

Geen opmerkingen: