woensdag 28 januari 2009

Tacx specifieke kracht 6, 50 km, 1 uur en 21 minuten


De rustdag van donderdag verschoven naar gisteren. Vanmorgen om 5:45 opgestaan om mijn vrouw naar het ziekenhuis in Sijsele (Belgie) te brengen voor haar schouderoperatie. Vanmiddag om 15:00 wordt ze geopereerd en vanavond gaan we natuurlijk met de kids op bezoek om te kijken hoe alles verlopen is.
Vandaag week 6 uitgevoerd van de specifieke krachttraining. Vier krachtblokken van drie minuten aan 60 omwentelingen per minuut. Eerst een kwartier warming up op souplesse en dan het eerste krachtblok. Eerste blok gaat goed zo tussen de 290 a 300 watt maar ik merk wel dat drie minuten erg lang is. Daarna drie minuten herstellen op souplesse en dan dient het volgende krachtblok zich al weer aan. Ook dit blok gaat goed en het wattage blijft nagenoeg gelijk aan het eerste blok. De hartslag stijgt de laatste 30 seconden precies naar het omslagpunt van 184 slagen per minuut. Weer drie minuten herstellen en het derde blok dient zich weer al veel sneller aan dan ik wil. Dit gaat een stuk lastiger worden en het voelt dan ook alles behalve prettig aan. Met nog anderhalve minuut te gaan bereik ik mijn omslagpunt dus moet ik het wattage iets laten zakken om niet te ver over mijn omslagpunt te geraken (270 - 280 watt) in de laatste paar seconden bereik ik even 185 slagen maar dat is verder niet erg. In de laatste drie herstel minuten laad ik me op voor het laatste zware krachtblok. De eerste minuut gaat goed maar 10 seconden later bereik ik mijn omslagpunt alweer. Weer iets terugzakken dan maar. Hartslag blijft rond omslagpunt hangen en in de laatste minuut zit ik er steeds 2 a 3 slagen boven. Ook heel even de 189 slagen aangetikt 2 seconden na het krachtblok. Daarna 45 minuten op souplesse in D1 gereden. Pittige training !!! het zwaartepunt zit hem vooral in de 60 omwentelingen per minuut. Als je 300 watt trapt aan zo`n 85 rpm dan voelt dat een stuk beter aan dan aan 60 rpm. Die 60 omwentelingen maakt het gewoon erg zwaar. Toch weer lekker getraind. Hieronder een uitvergroting van de krachtblokken.




Geen opmerkingen: