zaterdag 31 januari 2009

Duurtraining D1, 80.1 km, 2 uur en 55 minuten, 27,5 km/u


Ondanks de vrij stevige en koude oostenwind een mooie dag om buiten te trainen. Iets over half één vertrokken voor een rustige duurtraining. Het begint gelijk met tegenwind en via Westdorpe en Zuiddorpe fiets ik uiteindelijk naar Hulst. Als ik bij de rotonde in axel aankom wordt ik nog eens getrakteerd op 11 kilometer tegenwind naar Hulst. Ik rij bijna op een bergverzetje en ook de snelheid is vergelijkbaar met het klimmen. Tussen de 21 en de 25 per uur harder niet anders kan ik niet in D1 blijven rijden. Wat dat betreft zijn wij hier gezegend met de wind je kunt het klimmen zo tot op zekere hoogte nabootsen. Zeker vandaag want de wind is mooi constant en redelijk stevig. Eenmaal aangekomen in Hulst fiets ik richting Terneuzen eindelijk de wind eens in het voordeel dus de snelheid loopt gelijk flink op. Via Zaamslag fiets ik naar Terneuzen, daarna over de brug van Sluiskil richting de sluizen. Via Hoek naar de Braakman en daarna terug naar Philippine. Bij de afslag naar Philippine zie ik een groep rijden van een man of tien en ik kan het weer eens niet laten om ze in te halen. De wind schuin op kop en even wat harder gas geven, de snelheid loopt op tot 38 per uur en ik bereik ook even mijn omslagpunt maar het gaat erg makkelijk en de benen voelen super aan. De groep volgt niet maar na zo`n 5 minuten moet de snelheid drastisch omlaag het is tenslotte een D1 training. Ik laat de snelheid zakken tot zo`n 27 per uur en een paar minuten later komt de groep in een waaier voorbij. lastig om mijn eigen in te houden want ik voel me supergoed vandaag maar ik kan mezelf gelukkig onder controle krijgen. Ik volg nog wel even op zo`n 20 meter van de groep om te kijken hoe hard ze rijden en zie dat ze zo`n 32 a 33 tegen de wind in rijden. Een mountainbiker hangt er vanachter aan en moet zichtbaar moeite doen om het bij te benen. Uiteindelijk slaat de groep rechtsaf en ik linksaf richting Philipinne. Via de zandstraat fiets ik weer terug naar Sas van Gent. Eenmaal in Sas aangekomen kom ik een kilometer te kort om de 80 kilometer vol te maken. Ik fiets mijn huis voorbij en rij nog eens op en neer tot ik de 80 kilometer zie verschijnen op de teller. Nu ben ik voldaan. Ondanks de koude wind geen kou gehad onderweg en heel erg lekker gefietst. Na thuiskomst de boel uiteraard weer schoongemaakt en een heerlijke warme douche gepakt. De duurtrainingen gaan me erg makkelijk af op het moment. Ik hoop dat het volgende week iets minder hard waait dan plan ik weer eens een rit van 100 kilometer.

Geen opmerkingen: