donderdag 8 januari 2009

Tacx korte hersteltraining, 18 km, 35 minuten (132 bpm)


Hersteltraining is een zeer belangrijk onderdeel in een trainingsschema en wordt door velen onderschat. In het boek van Paul van den Bosch en het boek van Lance armstrong wordt hier ook uitvoerig over gesproken. Na een zware training is een korte "actieve" herstel training van 30 tot 90 minuten de beste manier om tot een snel herstel te komen en dus eigenlijk nuttiger dan een passief herstel (niets doen dus) Dit wil overigens niet zeggen dat je op alle rustdagen een hersteltraining moet gaan rijden. Je voelt zelf vaak aan wanneer een actief herstel nuttig zou kunnen zijn. De hersteltrainingen hebben een gunstig effect op het verwijderen van de afvalstoffen in de spieren. Na de krachttraining van gisteren voel ik de benen nog behoorlijk, vooral gisterenavond op het werk voelde ik de benen nog erg goed. Vandaag dus 35 minuten herstel gereden in de herstelzone uiteraard (110 - 138 slagen) en aan een weerstand van ongeveer 140 watt met een hellingshoek (slope) van 0.0 op de tacx. Gemiddelde trapfrequentie van 106 omwentelingen per minuut. Mijn souplesse is echt enorm verbeterd daar heb ik echt flinke sprongen mee gemaakt, met een ongekend gemak (alsof ik aan 85 rpm fiets) rond de 108 rpm blijven fietsen. Voorheen kon ik ook mijn hartslag niet in de herstelzone houden bij een hoge trapfrequentie en dat is nu ook geen enkel probleem meer. Gisteren mijn laatste nachtdienst gedraaid en nu dus lekker vrij tot maandagmiddag. Morgen weer naar de sportschool voor een krachttraining. De beentjes voelen nu weer al een stuk losser aan dus dat moet geen probleem zijn.

Geen opmerkingen: