zaterdag 28 februari 2009

Duurtraining D1, 128.2 km, 4 uur en 30 min, 28.5 km/u

Rond kwart voor elf vanmorgen vertrokken richting de brug van Sluiskil om Fred daar tegemoet te rijden. Eenmaal aangekomen bij de brug staat er al een flinke rij auto`s te wachten voor de brug. Ik bel Fred ff en hij staat inderdaad nog aan de overkant te wachten voor de brug. Ik zie nog een groot schip aankomen in de verte en heb geen zin om zo lang stil te staan. Ik draai om en fiets naar de sluizen van Terneuzen om daarna gelijk terug te keren naar de brug. Met nog een paar honderd meter te gaan zie ik eindelijk weer auto`s rijden over de brug. Fred zie ik ook al staan, ik ben al 35 minuten aan het fietsen zeg ik tegen hem. We rijden terug richting Sas van Gent en in de polder steken we een fietser voorbij die daarna gelijk aanpikt. Er staat niet heel veel wind maar we hebben wel tegenwind. De hartslag hou ik in D1 en we rijden zo tussen de 27 en de 29 per uur niet echt hard dus. Fred zegt dat zijn hartslag intussen naar de D3 zone is gestegen en de fietser achter ons haakt net voor Sas af en doet het zo te zien wat rustiger aan. Het is de eerste rit buiten voor Fred dus dat is inderdaad altijd even schrikken. Daarna zakt zijn hartslag gelukkig weer wat, op de vrijstraat komen we mijn moeder nog tegen die daar wat rek en strek oefeningen staat te doen bij het bruggetje. Later hoorde ik dat ze net 10 kilometer was gaan hard lopen (petje af ma !!) De route die we vandaag gaan rijden is voor een groot gedeelte dezelfde als de route die ik vorig weekend heb gereden. Assenede - bassevelde - Kaprijke - Watervliet - Watervliet oudeman. Net voorbij watervliet oudeman stoppen we even voor een korte plaspauze (wat kan pissen af en toe toch lekker zijn) het lucht in ieder geval flink op. Daarna vervolgen we de route naar Aardenburg - Draaiburg en daarna weer naar Sluis. Er staat een vreemd windje vandaag nergens lijken we de wind eens vol in de rug te hebben. Volgens mij draait de wind mee met ons rondje. Fred is intussen achter me gaan fietsen om de hartslag wat onder controle te krijgen. Hij zegt nog dat hij liever niet de hele tijd achter me rijdt maar ik stel hem gerust en zeg dat dit me helemaal niets uit maakt. Ik kan zo mijn tempo blijven rijden in D1 en op zich gaat het wel lekker vandaag. Redelijk goed tempo in D1, trapfrequentie rond de 100 en soms nog wat hoger en de benen voel ik voorlopig helemaal niet. De tijd tikt weg en via Groede belanden we in Breskens en we hebben er dan al aardig wat kilometers op zitten. We zitten al meer dan 3 uur op de fiets en Fred geeft aan dat hij het wel een beetje gehad heeft. Nog een klein stukje Fred en dan zijn we er (kilometer of 30 - 35) Langs de zeedijk hebben we toch de wind in het voordeel al is het nog steeds niet vol in de rug. Tempo gaat dus wat omhoog. We komen veel groepen tegen, we zijn overigens erg veel fietsers tegen gekomen vandaag. De start van de voorjaarsklassiekers voor de profs lijkt voor velen een aanleiding om de fiets massaal uit de schuur te trekken. Daar zal het wel niet aan liggen, het weer is met zo`n 10 a 11 graden gewoon goed dat heeft er waarschijnlijk alles mee te maken. Het einde is in zicht voor Fred we zien de brug van Sluiskil weer al in de verte. Hij is de 100 kilometer intussen ook al gepasseerd en heeft ondanks dat ie de laatste 45 a 50 kilometer alleen maar mijn kont heeft gezien erg lekker gefietst vind ik. Toch een verbetering buiten vorig jaar zeg ik hem, dan lag de snelheid stukken lager op lange afstanden. Goed gedaan Fredje !! bij de brug scheiden onze wegen, ik ga rechtdoor richting Sas en Fred gaat over de brug terug naar Terneuzen. Bedankt hé tot maandag. Ik dacht nu eindelijk de wind eens vol in de rug te hebben naar Sas maar niets is minder waar weer schuin tegenwind. Hartslag hoog in D1 en af en toe een kort uitstapje naar D2. Ik ruik Sas weer al dus ik ben er bijna, ik voel me nog prima en heb nergens last van. De planning pakt echt perfect uit. Precies voor mijn voordeur knijp ik in mijn remmen 128. 2 kilometer afgelegd na exact 4 uur 30 minuten en 1 seconde. Prima rustige duurtraining gereden dus, na thuiskomst merk ik wel dat ik wederom flink verkouden ben geworden. Ben er net een goede week van af en ik lijk weer terug bij af te zijn. De laatste 40 kilometer van de omloop ook nog gezien op tv. Rabobank was voor mij verassend sterk maar kon het niet af maken. Cervélo testteam dat er overigens erg goed uit ziet (de kleding) was ook erg sterk en Thor Hushovd is een mooie winnaar. Zelf wilde ik morgen mee gaan met de openingsrit van de tourclub uit Sas van Gent waar ik sinds kort lid van geworden ben maar het lijkt me verstandiger om eerst wat uit te slapen en genoeg rust te pakken. Later in de middag fiets ik nog wel twee uurtjes denk ik.

1 opmerking:

Anoniem zei

Toch altijd leuk als 'jouw' fiets wint. Dus jij ook een beetje gefeliciteerd!